BinGit FM

Search

Hulubalang

Khamis, 2 Februari 2012

Adakah Anda Sedang stress? lakukan ujian.

Assalamualaikum dan apa khabar, saya harap anda semua sihat. kali ini saya hendak berkongsi sedikit info mengenai Stress. Hanya untuk rujukan dan mereka yang memerlukan, jadi kalau ada masa luangkan lah sedikit untuk membaca aktikel ini. Kerana membaca juga bagus untuk kesihatan minda kita.


Apa itu stress??
Berikut adalah beberapa Penjelasan (definisi) mengenai Stress
  • Stress ialah keadaan atau perasaan yang dialami apabila seseorang berasa tuntutan melebihi kemampuan peribadi dan daya soisal yang mampu di gerakkannya
  • Stress ialah suatu tindak balas bukan spesifik tubuh terhadap rangsangan yang diterima. Rangsangan tersebut boleh jadi ancaman , cabaran atau sebarang perubahan yang memerlukan tubuh membuat penyesuaian. tinda balas ini automatik. Stress yang positif dikenali sebagai 'eustress' sementara stress yang negatif dikelali sebagai 'distress'. (Dr. Hans Selye dan Philip W. Long, 1995).
  • Stress ialah persepsi dan pernilaian individu terhadap persekitaran. Setiap individu mempunyai pandangan yang unik terhadap persekitaran. Oleh itu, Aspek persekitaran tertentu mungkin dianggap signifikan dan menyebabkan stress oleh segolongan individu namu tidak memberi kesan terhadap segolongan individu lain (Sharpe robert, 1995).
Ujian Stress:


Kalau anda melihat gambar bulatan diatas bergerak ini bermakna Anda sedang stress, anda perlukan rehat yang cukup. Hakikat nya gambar tersebut tidak bergerak. Bagaimana strategi terbaik untuk menangani Stress? iaitu mengubah gaya hidup yang sihat, seperti melakukan senaman rutin, meditasi (fisiologi) dan Tidur yang cukup. Selain dari fizikal, mental harus juga dijaga dengan mengubah cara berfikir daripada negatif kepada positif.
  Kita perlu sedar bahawa stress memang sukar untuk dielakkan. Stress yang berlaku sekarang akan berterusan tanpa mengira jantina, umur, kelas sosial, profesional dan zaman. stress tidak semestinya membahaya malah boleh menjadi Aset selagi stress tersebut dapat dikawal oleh kita sendiri. Walau bagaimanapun, memandangkan kebanyakan stress menyebabkan impak yang tidak diingini dan tidak dapat dielakkan, Adalah penting untuk individu tahu menangani stress dengan sewajarnya

Sekian, Wallahualam.

2 comments:

  1. terbang mlyg dr fb & singgah sini :) jmpt singgah ke blog :)

    BalasPadam
  2. baru perasan ada msg dekat cni... dah join ptg tdi... tq bro :)

    BalasPadam